Svar: Fisk
24. juni 2009
Alder:
17 mdr.
Kære Pia
Jeg er ked af at høre at mine råd om fiskeindtag til børn giver dårlig samvittighed - det er bestemt ikke meningen :o)
Fisk er meget vigtigt. Det har stor betydning for barnets udvikling og vigtigt at medtænke i kosten. Fisk er særligt rige på D-vitamin, jod og selen. Derudover indeholder fisk (især de fede fisk) sunde fiskeolier - de såkaldte n-3 fedtsyrer eller omega-3 fedtsyrer.
Hvis man slet ikke spiser nogen form for fisk, så kan det være en god idé at indtage fiskeolietilskud. Det fås både som flydende olie og som kapsler. Det er dog bedst at spise rigtig fisk fordi man her får de vigtige vitaminer og mineraler, i fiskeolietilskud får man kun olien - men igen er den naturligvis bedre end ingenting.
Du kan give din dreng alle former for fisk. Det kan godt være konserveret fisk som rognguf, makrel, tun, sildepostej og lignende som du kan købe på dåse, i bøtte eller på tube. Du kan også købe krabbesalat, hummersalat, tunsalat ... hvad du nu synes for at få lidt fisk i din dreng. Han må også meget gerne få rejer, muslinger, krabber, blæksprutter - ligesom han kan få laks, rødspættefileter, stegt torskerogn osv.
Du kan på hjemmesiden www.2gangeomugen.dk finde alt hvad du behøver vide om fisk og finde gode og lette opskrifter.
Jeg ved at du ikke bor i Danmark, men landet hvor du bor må have en god tradition for fisk, så måske kan du finde nogle lokale fiskespecialiteter som din dreng vil elske :o)
Det er svært at komme igang med fisk, når du selv slet ikke rører det og synes det er ubehageligt. Din dreng fornemmer jo tydeligt at du serverer noget for ham, som du ikke selv bryder dig om og så vil han naturligvis ikke spise det ...
Det kunne derfor være rigtig godt hvis dine forældre eller andre i jeres omgangskreds spiser en del fisk og lærte jeres dreng at spise dette ...
D-vitamin får vi også fra solen og også via kød og æg (blommen). Selen kan vi også få via indmad og forskellige kødprodukter, mælk og æg. Jod får vi blandt andet via bordsalt, som idag er tilsat jod. Så man kan altså godt få vitaminerne og mineralerne på en anden måde :o)
Omega-3 får vi via fisk, men Omega-6 findes i mange forskellige fødevare. De findes blandt andet i kornprodukter, æg, fjerkræ og vegetabilsk olie. De har en stor betydning for vores immunforsvar og specielt er samspillet med Omega 3 fedtsyrerne vigtigt.
Så hvis det kniber med indtag af fisk i jeres familie, så må I forsøge at spise så varieret som muligt, evt. supplere kosten med en multivitamintablet og så fiskeolietilskud.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske