Svar: Fisk

24. juni 2009

Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Pia

Jeg er ked af at høre at mine råd om fiskeindtag til børn giver dårlig samvittighed - det er bestemt ikke meningen :o)

Fisk er meget vigtigt. Det har stor betydning for barnets udvikling og vigtigt at medtænke i kosten. Fisk er særligt rige på D-vitamin, jod og selen. Derudover indeholder fisk (især de fede fisk) sunde fiskeolier - de såkaldte n-3 fedtsyrer eller omega-3 fedtsyrer.

Hvis man slet ikke spiser nogen form for fisk, så kan det være en god idé at indtage fiskeolietilskud. Det fås både som flydende olie og som kapsler. Det er dog bedst at spise rigtig fisk fordi man her får de vigtige vitaminer og mineraler, i fiskeolietilskud får man kun olien - men igen er den naturligvis bedre end ingenting.

Du kan give din dreng alle former for fisk. Det kan godt være konserveret fisk som rognguf, makrel, tun, sildepostej og lignende som du kan købe på dåse, i bøtte eller på tube. Du kan også købe krabbesalat, hummersalat, tunsalat ... hvad du nu synes for at få lidt fisk i din dreng. Han må også meget gerne få rejer, muslinger, krabber, blæksprutter - ligesom han kan få laks, rødspættefileter, stegt torskerogn osv.

Du kan på hjemmesiden www.2gangeomugen.dk finde alt hvad du behøver vide om fisk og finde gode og lette opskrifter.

Jeg ved at du ikke ...

Annonce

... bor i Danmark, men landet hvor du bor må have en god tradition for fisk, så måske kan du finde nogle lokale fiskespecialiteter som din dreng vil elske :o)

Det er svært at komme igang med fisk, når du selv slet ikke rører det og synes det er ubehageligt. Din dreng fornemmer jo tydeligt at du serverer noget for ham, som du ikke selv bryder dig om og så vil han naturligvis ikke spise det ...

Det kunne derfor være rigtig godt hvis dine forældre eller andre i jeres omgangskreds spiser en del fisk og lærte jeres dreng at spise dette ...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

D-vitamin får vi også fra solen og også via kød og æg (blommen). Selen kan vi også få via indmad og forskellige kødprodukter, mælk og æg. Jod får vi blandt andet via bordsalt, som idag er tilsat jod. Så man kan altså godt få vitaminerne og mineralerne på en anden måde :o)

Omega-3 får vi via fisk, men Omega-6 findes i mange forskellige fødevare. De findes blandt andet i kornprodukter, æg, fjerkræ og vegetabilsk olie. De har en stor betydning for vores immunforsvar og specielt er samspillet med Omega 3 fedtsyrerne vigtigt.

Så hvis det kniber med indtag af fisk i jeres familie, så må I forsøge at spise så varieret som muligt, evt. supplere kosten med en multivitamintablet og så fiskeolietilskud.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor